My Followers

January 22, 2009

Cucur Udang Geragau Campur

Gambar cucur udang geragau pun nak letak ker? takpa la kan.. untuk kenangan di hari tua dan untuk sebenarnya nak perangat en.hubby yang nun jauh di sana.. hahahha... en. hubby aku itu suka makan cucur.. jadi tgk saja la abg nooo... :D

Ni aku buat masa lepak umah mentua tgk final juara lagu.. baru arini nak boh sini sebab ada bz sket arr lately ni...


CUCUR UDANG GERAGAU CAMPUR

Bahan2 yang perlu ada :

Minyak masak

Tepung gandum - tak sukat pun byk mana

Udang geragau - segenggam lebih

Udang basah - 6 ekor - cincang kasar

Air suam yang suam sket2 saja

Cili padi 5 biji - hiris nipis

Bawang besar - sebiji & didadu

Telur - sbijik aje

Garam - agak2 jer cukup rasa

Serbuk kunyit - sikit je

Cara2:

Panaskan minyak (skit je), tumis bawang besar & cili padi hingga layu dan garing sket. Sementara tu masuk tepung dlm bekas, boh air, garam, serbuk kunyit, telur, udang geragau & udang basah. Gaul sampai agak2 sebati adunan dia... pastu bila bawang dgn cili padi dah garing sket terus curah bawang+cili padi+ minyak tumis tadi ke dalam bekas bancuhan tepung. Gaul ler dgn sudu ke senduk ke (kalau gaul dgn tangan jenuh melecoq la wehh..minyak tu panaih.. hahahaa...) Gaul hingga adunan betoi2 sebati dan tak cair sgt dan tak pekat sgt.. pastu goreng ler dlm minyak panas dgn api pelan2 sampai la masak.. (aku suka dia garing2 hitam sket) buleh la toskan dan hidangkan dgn sos pun buleh tak mau pun takpa.. cucoq ni pedaih sket sebab ada cabai.. hihihihiii..sekian, toche-toche...

** apa macam bang? kalau lapaq start keta mai balik kulim naa... hehehehe..

No comments:

Post a Comment

Slide 1

Slide 2

Slide 3

Cuppies

Sepintas Lalu

get this widget here